Stärk benen!

Här kommer ett litet tips som kan vara användbart för nybörjarryttaren.

Jag skulle inte kalla det ett fel, utan mer något som kan förbättras vilket hjälper ridningen i sig.

När du skänklar är det ju benen du använder dig av, för att få fart på hästen. Något som många gör är dock att sträcka ut benen från hästen och därefter ”slå tillbaka”, och det är hur de skänklar. Nu hör jag själv att min text låter lite överdramatiserad, så jag måste bara få understryka att de flesta inte ”slår tillbaka” allt för hårt, utan tillräckligt hårt för hästen att förstå att man skänklar.

Mitt tips är nu att träna benen genom att till exempel cykla, promenera eller göra ”trappövningen” (skriver mer om den i ett annat inlägg) för att stärka benen och därmed skänkla på annat bättre vis. Då kan du helt enkelt trycka med benmusklerna och vips! så har du ett nytt, bra sätt att skänkla på. Du sträcker alltså inte ut benen från hästen längre.

 

Tänk på att det kräver benmuskler och trots att du kommer få mycket muskler tack vare ridningen, så kan du hjälpa dina ben på traven (hehe, förstod ni min ordvits där?) genom att motionera mera – du kanske vill använda dig av tipsen jag föreslog ovan?

 

Lycka till!


Kommentarer
Postat av: sanna - hästblogg!

söt blogg!

2011-08-07 @ 21:39:50
URL: http://sasasanna.blogg.se/

Vi på Mandras hästar bryr oss inte om onödig kritik och uppskattar om du inte spammar kommentarsfältet. Skriv istället något som hör till inlägget. Tack på förhand!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (ingen annan än Maja och Sandra kan se den)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0